Abigail Sykes

Fördjupning


Abigail Sykes
  • Det finns många mackar där man kan tanka etanol.
  • Mattias Goldmann arbetar för att vi ska sluta med bensin-bilar till år 2030.
  • Biogas ger mycket mindre utsläpp än bensin. Foto: Hasse Holmberg/TT
Sesam

”Fler ska kunna välja rätt”

Visst tänker vi på miljön. Men nästan alla måste tänka på ekonomin också. Därför ska vi ha regler som gör att vi tjänar pengar på att göra rätt, säger Mattias Goldmann från tankesmedjan Fores.

Regeringen vill att inga bilar ska gå på bensin eller fossil diesel år 2030. De har gjort en utredning om hur det ska gå till. Utredningen heter Fossilfrihet på väg.

Den gröna liberala tanke-smedjan Fores har startat en grupp som arbetar för att vi ska nå det målet. Gruppen heter 2030-sekretariatet. Där samarbetar Fores med företag som tillverkar och säljer bilar och bränsle.

Mattias Goldmann är chef för Fores och leder arbetet i 2030-sekretariatet. Tidigare har han varit tales-person för föreningen Gröna bilister. Han säger att fler och fler inte köper egen bil.

– Fler och fler tänker på miljön. Bilen är inte så mycket status-symbol längre. Färre väljer att äga en bil och betala för skatt och försäkring, säger han.

Fler och fler går med i en bil-pool istället. Förut fanns bilpooler mest i stora städer. Men nu börjar de bli vanliga i mindre städer också. I år ökar bilpoolerna med 30–40 procent, säger Mattias Goldmann.

Men det är färre som köper miljö-bil. Det beror på att regeringen har ändrat reglerna. Fram till år 2009 var det mycket billigare att ha miljöbil än det är nu. Mattias Goldmann tycker att det var dumt att ändra. Man borde ha regler som gör det lätt att göra rätt, säger han. Och det är lättare att få människor att tänka på ekonomin än på miljön i vardagen.

Därför tycker han att skatten ska vara högre för de bilar som är sämst för miljön. De pengarna får betala för de bilar som är bäst för miljön. Då blir det billigare att köpa en bil som ger lite utsläpp.

Han vill också ändra reglerna för koldioxid-skatten på bil-bränsle. I dag betalar man koldioxid-skatt för bensin och vanlig diesel, men inte för bio-bränsle. Mattias Goldmann tycker att det ska vara olika regler för olika biobränslen, eftersom vissa bränslen är bättre än andra.

Dessutom borde alla tänka på vad det kostar att ha bil, säger han. Den vanligaste bilen i dag är en Volvo V70. Att ha en sådan bil kostar cirka 7 000 kronor i månaden. Det som kostar pengar är parkering, försäkring, värde-minskning med mera.

Dessutom blir oljan snabbt dyrare, säger Mattias Goldmann. Och politikerna vill få bort bensin och diesel.

– Då är det inte så smart att välja en bil som bara kan gå på fossila bränslen. Andrahands-värdet blir lägre och det blir dyrt att tanka.

Fakta: 

Mattias Goldmann om olika bränslen

”El-bilar är bäst för den lokala miljön eftersom bilarna inte ens har avgasrör. Hur bra de är för klimatet beror på vilken el man laddar dem med. Sverige har el som inte skadar klimatet så mycket. Men elbilar är dyra och det finns inte många ställen där man kan tanka dem. Men det finns cirka 600 000 motorvärmare i Sverige, och man kan ladda elbilen med motorvärmare också.”

”Biogas är spännande eftersom man gör den av avfall. Den minskar utsläppen med 85 procent. Men det finns bara 150 mackar i Sverige där du kan tanka biogas. Och bara fyra sådana mackar finns norr om Uppsala.”

”Etanol ger hälften så mycket utsläpp som bensin. Det kostar inte mycket pengar. Det är lätt att bygga om bensin-bilar till etanol och det finns många ställen att tanka på.”

”Laddhybrider har både el-motor och förbrännings-motor. Om man bara kör några få mil om dagen klarar man sig på el. Men enstaka gånger kan man köra långt på diesel. Laddhybrider kan passa vissa personer. Men den som kör väldigt korta sträckor till vardags borde kolla på alternativ som cykel eller kollektivtrafik. För längre resor borde man kolla tåg.”

”Vätgas/bränsleceller finns det bara två bilar i Sverige som använder. Just nu finns det bara mackar i Danmark. Det kommer att komma i Sverige också. Men jag tycker att det är viktigast att fokusera på det som folk kan göra nu. Annars kanske folk bara väntar på det som ska bli bättre.”

Ordlista

avfall -et = sopor och skräp

avgasrör -et - = ett rör där gaserna från förbränningen i motorn kommer ut

biobränsle -t -n = ett bränsle som kommer från t ex växter eller djur

bränsle -t -n = något som man bränner för att få energi

diesel -n = en sorts bränsle som oftast är gjort av olja (men som också kan komma från avfall)

fossil -t -a här: fossila bränslen = bränsle som kommer från olja, t ex bensin och diesel

fossilfrihet -en här: när man inte använder fossila bränslen

förbränningsmotor -n -er = en motor som driver något genom förbränning

förnybar -t -a förnybara bränslen = bränslen som kommer från något som det blir mer av hela tiden, som växter eller avfall

laddhybrid -en -er = en bil som man kan ladda med el eller tanka med t ex bensin

talesperson -en -er Gröna bilisters talesperson = någon som talar för Gröna bilister

tankesmedj/a -an -or = en grupp som forskar och skriver om oliak frågor i samhället

värdeminskning -en = när något blir mindre värt för att det blir gammalt och slitet

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Forskare krossar myter om landsbygden

Livsviktigt

Stämmer det att byn dör när skolan stängs, eller att staden är mer jämställd än landet? Vi punkterar vanliga myter om landsbygden.

Landets Fria

© 2024 Fria.Nu